De Munt wenst u een heerlijke zomertijd. Het bespreekbureau sluit zijn deuren van 5 juli tot 18 augustus, maar tickets en abonnementen kunnen nog steeds online geboekt worden.

Sluiten
De Munt / La Monnaie DE MUNT / LA MONNAIE
© Hugo Segers

Directeur Financieel beheer

De minister bevoegd voor de federale culturele instellingen laat weten dat de functie van financieel beheerder bij de Koninklijke Muntschouwburg vacant is.


Het doel van de instelling en de onderwerpen van het beheerscontract tussen de federale Staat en de instelling worden uiteengezet in de organieke wet van 19 april 1963 tot oprichting van een openbare instelling genaamd Koninklijke Muntschouwburg, alsook in de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut.

U bent verantwoordelijk voor het opstellen, beheren en nauwkeurig opvolgen van het jaarlijkse budget van de instelling. U presenteert de begrotingsresultaten, de financiële rapporten en de analyses aan de raad van bestuur, waarbij u inzicht geeft in de financiële prestaties en eventuele afwijkingen. U volgt de jaarlijkse audit van de bedrijfsrevisor en het Rekenhof op. U keurt de financiële contracten en operaties goed.

U speelt een essentiële adviserende rol voor het directieteam, de algemene directie en de betrokken stakeholders. U analyseert de financiële implicaties van beleidskeuzes en voorgestelde projecten, en verstrekt duidelijke en onderbouwde analyses om weloverwogen beslissingen te ondersteunen.
Voor de departementen onder uw verantwoordelijkheid bepaalt U de strategische richting, organiseert het werk, coördineert de inspanningen, stuurt de teams aan en controleert de resultaten.

Dit omvat de verantwoordelijkheid ten opzichte van de raad van bestuur, samen met de algemeen directrice,  voor het financieel evenwicht van de instelling. U bent verantwoordelijk voor de IT-afdeling en de dienst voor ecobeheer (MVO), met als doel de operationele doelstellingen doeltreffend te realiseren.
U coördineert de transversale en structurele projecten zoals het project van de digitale transformatie. 
U bent verantwoordelijk voor het opstellen van een aankoopbeleid inzake overheidsopdrachten.
U vertegenwoordigt de instelling actief bij externe partners en politieke beleidsmakers. U draagt ook bij aan het tot stand brengen en onderhouden van strategische partnerschappen die de positie en doelstellingen van de organisatie ten goede komen.

U wordt benoemd voor een vernieuwbare termijn van zes jaar.

Het functieprofiel luidt als volgt:

U bent houder van een universitair diploma of een masterdiploma.
U beschikt over minstens 10 jaar relevante professionele ervaring, bij voorkeur in de culturele sector.
U bent vertrouwd met het nationale en internationale kunstenlandschap.
U begrijpt de federale besluitvormingsprocessen en weet hoe u zich daarin kunt bewegen.
U heeft een grondige kennis van financiële planning, budgettering en resultaatgericht werken, in het bijzonder binnen de openbare sector.
U beschikt over het vermogen om processen en structuren binnen de financiële dienst te ontwikkelen en te implementeren.
U kunt multidisciplinaire teams aansturen en u bent een echte teamspeler.
U bent in staat om een formeel en informeel professioneel netwerk uit te bouwen om strategische sleutelrelaties binnen en buiten de instelling tot stand te brengen.

De kandidaturen moeten uiterlijk op 25 augustus 2025 worden ingediend, per e-mail én per aangetekende brief, bij de FOD Kanselarij van de Eerste Minister, t.a.v.  de heer Thomas Van Achter,  Wetstraat 16, 1000 Brussel -  thomas.vanachter@premier.fed.be

U moet:

-    kunnen aantonen dat u over relevante ervaring beschikt als financieel beheerder, rekening houdend met het statuut van de Koninklijke Muntschouwburg als een openbare instelling, en over specifieke deskundigheid op dat vlak beschikken.
-    leidinggevende functies hebben uitgeoefend binnen een instelling van middelgrote of grote omvang;
-    in staat zijn om een team voor budgettair en financieel beheer aan te sturen.
-    kunnen functioneren in een tweetalige (Frans-Nederlandse) omgeving binnen het directiecomité en de raad van bestuur, en in een internationale context waarin het Engels een troef is.


U bent verplicht om individueel te kandideren en moet bereid zijn om voltijds voor de Koninklijke Muntschouwburg te werken.


U wordt verzocht bij uw kandidatuur toe te voegen als bijlage:
a) een volledig curriculum vitae;
b) een nota van maximum 3 pagina’s (met facultatieve bijlagen) waarin u uw motivatie en uw managementproject uiteenzet, in overeenstemming met de missie zoals vastgelegd in de wet van 19 april 1963 en de beheersovereenkomst. De beheersovereenkomst is raadpleegbaar op
https://www.lamonnaiedemunt.be/nl/static-pages/2580-beheersovereenkomst
c) maximaal 3 contactpersonen die een aanbeveling kunnen geven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Thomas Van Achter  - 
thomas.vanachter@premier.fed.be