De Munt / La Monnaie DE MUNT / LA MONNAIE

De Munt presenteert: twee nieuwe magazines

De M van metamorfose. Aan het begin van het seizoen 2018-19 ontdubbelt de Munt zijn MMM tot twee totaal nieuwe uitgaven: een radicaal herdachte papieren editie en het digitale magazine MMM Online. 

Waarom?

Het MM Magazine is ooit ontstaan vanuit de noodzaak om ons publiek te laten delen in de flux van ideeën, visies en beelden, die voortdurend ontspringen aan de artistieke ontmoetingen in ons huis. Dit blijft de absolute prioriteit van onze communicatie. De digitalisering heeft de verwerving en verwerking van informatie echter ingrijpend veranderd. Ze riep een andere manier van lezen in het leven, die ons aanzet tot een grondige reflectie over de status en functie van al onze communicatiemiddelen, niet in het minst van ons gedrukte tijdschrift.

MMM Online

Enerzijds wil de Munt optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van de digitale communicatie en gaan we graag in op de vraag naar meer en diepgravende online content. Op deze website vindt u daarom niet alleen alle praktische informatie over ons huis en onze voorstellingen, maar sinds kort ook het digitale magazine MMM Online. Iedereen kan er in drie talen een brede selectie aan interviews, inleidingen, artiestenportretten en andere dramaturgische teksten lezen. Als voorbereiding op uw voorstellingen of gewoon als fijn leesvoer tussen twee verloren momenten in.

MM Magazine

Met het nieuwe, papieren magazine willen we een volledig ander soort publicatie neerzetten. Ieder nummer is een uitnodiging aan een van de key artists van de Munt om de lezer mee te nemen naar de kern, of de uithoeken, van zijn creatieve universum. Ze krijgen dit podium van inkt en papier helemaal voor hen alleen. Carte blanche. Het zou drie keer per jaar een erg persoonlijk document moeten opleveren, telkens met zijn eigen verrassingen, zijn eigen poëzie.

Dit MM Magazine is exclusief bestemd voor het trouwe publiek van de Munt, dat zo ‘zijn’ regisseurs, dirigenten, choreografen of zangers op een andere, intieme manier leert kennen. Het is een publicatie die het plezier van een actieve lectuur bewaart, verlangt om vastgehouden, doorbladerd, neergelegd, terug opgenomen en verzameld te worden. Een uitnodiging tot duiken eerder dan surfen.

De gastartiest van het eerste nummer, dat de Muntabonnees voor 20 september in hun bus mogen verwachten, diende zich als zelfsprekend aan. Romeo Castellucci behoort tot Europa’s meest spraakmakende all-roundkunstenaars en zijn eerdere Muntvoorstellingen, Parsifal en Orphée et Eurydice, waren theaterervaringen die de grenzen van het medium opera verlegden. Op 18 september opent hij het nieuwe seizoen met een productie van Die Zauberflöte.

De Italiaanse regisseur is deze herfst heel aanwezig in Brussel: hij cureert de tentoonstelling Theodoor Van Loon in BOZAR, realiseerde de installatie-performance La Vita Nuova voor KANAL-Centre Pompidou en verzorgt een carte blanche-filmprogramma in CINEMATEK.