Dit seizoen laat de Munt van zich horen op Kiosk Radio met gecureerde playlists geïnspireerd door onze operaprogrammering.
Kiosk Radio is een online communityradio die een verscheidenheid aan muziek uitzendt vanuit een houten kiosk in het Warandepark in hartje Brussel.
Om deze nieuwe samenwerking in te luiden, stelt de Munt dit seizoen verschillende playlists samen, met werken die thematisch in het verlengde liggen van zijn operaprogrammering. Zo bestaat de eerste playlist, ‘Chance Music’ volledig uit muziek die speelt met de parameters 'toeval', 'onvoorspelbaarheid' en 'keuzevrijheid'. Het weerspiegelt het thema van het 'kansspel' in onze seizoensopener Schoppenvrouw van Peter Tsjaikovski.
Playlist
Philip Glass - Violin Concerto No. 2 - The American Four Seasons - Song No. 1
Johann Sebastian Bach - The Art of Fugue, BWV 1080 - Version for String Quartet - Contrapunctus I
Rolf Borch - Par Iv, II Paysage
Earle Brown - Available Forms I
Karlheinz Stockhausen, Plus Minus, Page VI (Realized by Ming Tsao)
Morton Feldman - Atlantis
Roman Haubenstock-Ramati - Interpolation [Version 1]
Kaija Saariaho - Six Japanese Gardens - I. Tenju-an Garden of Nanzen-ji Temple
Charles Ives - The Unanswered Question
Howard Shore - The Doors of Durin
Kaija Saariaho - Six Japanese Gardens - VI. Stone Bridges
Camille Saint-Saens - Oboe Sonata in D major, Op. 166
Burton Beerman - Dayscapes, II. Farmer's Dance
Charles Ives - String Quartet No.2, 2. Arguments
Marilyn Shrude - Evolution V III
Witold Lutosławski - Paroles Tissées, Second Tapestry
Meld je aan voor Con Brio, een masterclass operakritiek
Tijdens het seizoen 2025-2026 organiseert recensieplatform pzazz, in samenwerking met de Munt en Opera Ballet Vlaanderen, een masterclass voor zes critici die zich willen verdiepen in het specifieke métier van de operakritiek. Check hieronder het programma. Aanmelden kan tot 10 juni 2025.
‘Jevgeni Onegin’ nu verkrijgbaar op DVD, Blu-ray en streaming
De Muntproductie van Tsjaikovski’s meest intieme opera, geregisseerd door Laurent Pelly en gedirigeerd door Alain Altinoglu, is nu bij Naxos verkrijgbaar op DVD, Blu-ray en streaming.
De Munt en Proximus lanceren TikTok-campagne ‘Generatie Opera’
Hoe kunnen we opera toegankelijk maken voor de jongere generatie? En dus: hoe kunnen we een innovatieve brug slaan tussen klassieke muziek en de digitale wereld van de sociale media? Met deze vragen als uitgangspunt creëerden de Munt en Proximus samen een nieuwe campagne, waarbij Tosca als 403 korte TikToks werd gelanceerd.