De Munt en Base Design behalen goud op de Creative Belgium Awards
‘There will be Fate’, de campagne voor het Muntseizoen 2023-24, werd tijdens de Creative Belgium Awards onderscheiden met de eerste prijs in de categorie Design.
Al 17 jaar lang werkt de Munt zijn campagnes uit in samenwerking met het Brusselse Base Design. Voor het lopende seizoen onderzochten we hoe het centrale thema — de onontkoombaarheid van het 'Fate' — gepast vertaald kon worden in de begeleidende visuals. Het antwoord vonden we in het bewust opgeven van de menselijke controle bij de creatie ervan. Content writers en dramaturgen van de Munt brachten de plot van elke opera terug tot één enkele tagline, die vervolgens als prompt werd ingevoerd in artificiële intelligentieprogramma's. Het resultaat was een schier eindeloze variatie aan beelden, een creatieve dans met de onzichtbare krachten die onze wereld in toenemende mate bestieren. Niet om de menselijke kunstenaar definitief buiten spel te zetten, maar om het debat te openen over onze gepaste omgang met deze nieuwe artistieke tool.
Voor dit innovatieve concept, dat in de campagne voor het nieuwe seizoen 2024-25 zijn pendant vindt, sleepten de Munt en Base nu de eerste prijs in de categorie Design van de Creative Belgium Awards in de wacht, een van de belangrijkste prijzen binnen de creatieve sector van ons land.
See also
J.M. Coetzee schrijft nieuwe opera voor de Munt
Tijdens de literaire ontmoeting met J. M. Coetzee van maandag 13 oktober werd officieel aangekondigd dat de Nobelprijswinnaar voor de Munt werkt aan een libretto voor een nieuwe opera, Elizabeth Costello in Limbo. Deze creatie zal in seizoen 2027-2028 in première gaan in de Munt.
Op 29 september 2025 kleurt de gevel van de Muntschouwburg rood voor World Heart Day. Met deze symbolische actie sluit ons operahuis zich aan bij een wereldwijde beweging die aandacht vraagt voor hart- en vaatziekten.