De Munt / La Monnaie DE MUNT / LA MONNAIE

"Who's who?"

Bij de Tudors

Leestijd
4 min.

Dat Elizabeth I een ingewikkelde familiegeschiedenis kent, is een understatement. Ziet u even de bomen door het Tudorbos niet meer? In dit artikel stellen we alle personages uit Bastarda aan u voor, aan de hand van hun officiële staatsieportret en een korte bio.

DE KONINGIN

Elizabeth I (1533-1603) / Elisabetta
Myrtò Papatanasiu als Elisabetta
Myrtò Papatanasiu als Elisabetta © Sarah Derendinger

Elizabeth is de laatste monarch van de Engelse Tudordynastie. Haar lange regeerperiode maakte haar land politiek en economisch sterker en dat ging ook gepaard met een grote culturele bloei. Nog tijdens haar leven ontstond een heuse iconografische cultus rond haar figuur, die ze zelf actief mee aanstuurde. Ook haar reputatie als 'Virgin Queen' is een knap staaltje vroeg-moderne image-building.

Elizabeth is het hoofdpersonage van Bastarda. Ons tweeluik vertelt een gefictionaliseerde versie van haar leven, waarin ze in dialoog treedt met het kind dat ze ooit is geweest.

DE OUDERS

Anna Boleyn (1507-1536) / Anna Bolena
Salome Jicia als Anna Bolena
Salome Jicia als Anna Bolena © Sarah Derendinger

Anna Boleyn is de moeder van Elizabeth I. Ze is de dochter van een vooraanstaand diplomaat en genoot haar opleiding op het Europese vasteland. Bij haar terugkeer in Engeland wordt ze hofdame van koningin Catharina van Aragon. Hendrik VIII trouwt met haar nadat zijn eerste huwelijk nietig werd verklaard. Wanneer hij een andere hofdame, Jane Seymour, het hof maakt, wordt Anna beschuldigd van overspel en geëxecuteerd.

In Bastarda verschijnt Anna Boleyn in de herinneringen van Elizabeth. Haar moederliefde en het trauma veroorzaakt door haar dood zullen haar dochter blijven achtervolgen.

Hendrik VIII (1491-1547) / Enrico
Luca Tittoto als Enrico
Luca Tittoto als Enrico © Sarah Derendinger

Hendrik VIII is de vader van Elizabeth I. Hij was koning van Engeland van 1509 tot zijn dood in 1547 en staat vooral bekend om zijn zes huwelijken (na een nietigverklaring, een scheiding, een natuurlijke dood en twee executies), zijn brute gezag (vooral naar leden van zijn hofhouding toe) en de oprichting van de Anglicaanse Kerk na het uitlokken van een afscheiding van de Katholieke Kerk.

In Bastarda is hij aanwezig in de herinnering van Elizabeth en als een van haar 'innerlijke stemmen'. Hij symboliseert de macht – en het geweld – van het koninklijk gezag.

Jane Seymour (1508/1509-1537) / Giovanna
 Raffaella Lupinacci comme Giovanna
Raffaella Lupinacci comme Giovanna © Sarah Derendinger

Jane Seymour is de eerste stiefmoeder van Elizabeth I en Maria Tudor, en de derde echtgenote van koning Hendrik VIII. Deze voormalige hofdame van Anna Boleyn komt uit een prestigieuze familie van het Engelse hof. Ze sterft in het kraambed enkele dagen na de geboorte van Edward VI, de zoon en troonopvolger waar Hendrik VIII zo lang op had gehoopt.

In Bastarda is de liefdesdriehoek die zij met Hendrik en Anna vormt een prototype voor de amoureuze rivaliteit die Elizabeth keer op keer zelf zal meemaken..

DE RIVALEN

Maria Stuart (1542-1587) / Maria Stuarda
Lenneke Ruiten als Maria Stuarda
Lenneke Ruiten als Maria Stuarda © Sarah Derendinger

Maria Stuart was koningin van Schotland van 1542 tot haar gedwongen aftreden in 1567. Ze zoekt haar toevlucht bij haar verre nicht Elizabeth I, die haar echter als een potentieel gevaar ziet omdat ze haar aanspraak op de Engelse troon nooit officieel heeft opgegeven. Na negentien jaar gevangenschap wordt Maria ter dood veroordeeld voor haar vermeende betrokkenheid bij een moordcomplot tegen Elizabeth.

In Bastarda wordt Mary Stuart ook afgeschilderd als Elizabeths rivale in haar liefde voor de graaf van Leicester. Haar onthoofding is een beslissend keerpunt in het verhaal van onze productie.

Amy Robsart (1532-1560) / Amelia
Valentina Mastrangelo comme Amalia
Valentina Mastrangelo comme Amalia © Sarah Derendinger

Amy Robsart is een Elizabethaanse edelvrouw en de eerste echtgenote van Robert Dudley, de graaf van Leicester. Wanneer ze dood wordt aangetroffen aan de voet van een trap, met een gebroken nek en twee hoofdwonden, doen geruchten de ronde dat Dudley, een vertrouweling van de koningin, haar zelf heeft vermoord om eventueel met Elizabeth te kunnen trouwen.

In Bastarda probeert Leicester zijn huwelijk met haar geheim te houden, wanneer de koningin op haar hofreis het kasteel van het echtpaar, Kenilworth, aandoet. Amelia wil echter alles onthullen aan Elizabeth, maar loopt daarmee het gevaar haar woede over zich af te roepen.

DE VERTROUWELINGEN

Robert Dudley (1532/1533-1588), graaf van Leicester / Roberto
Enea Scala als Leicester
Enea Scala als Leicester © Sarah Derendinger

Robert Dudley behoort tot de intieme kring van Elizabeth I, die hij al kent sinds hun kindertijd. Hij wordt even beschouwd als huwelijkskandidaat voor niet alleen Elizabeth, maar ook voor Maria Stuart. Zijn carrière aan het hof wordt gekenmerkt door enkele diplomatieke successen maar ook door verschillende militaire fiasco's.

In Bastarda wordt Robert Dudley duidelijk voorgesteld als Elizabeths grote liefde. Hij staat centraal in twee romantische intriges.

Robert Devereux (1565-1601) / Roberto
Sergey Romanovsky als Roberto Devereux
Sergey Romanovsky als Roberto Devereux © Sarah Derendinger

Robert Devereux is de zoon van Walter Devereux en Lettice Knollys, een achternicht van Anna Boleyn. Na de dood van Robert Dudley wordt hij een van de nieuwe vertrouwelingen van Elizabeth I. Als politiek ambitieuze generaal neemt hij deel aan een complot om de koningin in 1601 van de troon te stoten. Hij wordt wegens hoogverraad ter dood veroordeeld.

In Bastarda wordt hij neergezet als de nieuwe gunsteling van een al wat oudere Elizabeth. Tegelijk heeft hij echter ook een verhouding met Sara, een dame uit het koninklijk gevolg die geen historische referent heeft.

DE HOVELINGEN

William Cecil (1520-1598) en zijn zoon Robert Cecil (1563-1612) / Cecil

William en Robert Cecil zijn twee Engelse staatsmannen en misschien wel de belangrijkste adviseurs van Elizabeth I. Tijdens haar bewind zal William verschillende regeringsfuncties bekleden. Bij zijn dood volgt Robert hem meteen op als minister, wat hij ook tijdens de regeerperiode van Jacobus I zal blijven.

In Bastarda worden vader en zoon verenigd in één enkel personage dat de naam Cecil draagt. Hij is een van de vertellers van Elizabeths leven en symboliseert de stem van de rede.

Charles Howard (1536-1624), graaf van Nottingham / Nottingham

Charles Howard is een Engelse magistraat en admiraal. Als een van Elizabeths naaste adviseurs voert hij het bevel over de Engelse vloot tijdens de overwinning op de 'Onoverwinnelijke Armada'. Hij neemt ook deel aan de processen tegen Maria Stuart en Robert Devereux. Hij staat aan het sterfbed van de koningin wanneer zij beslist om Jacobus van Schotland als haar opvolger te benoemen.

In Bastarda is de graaf van Nottingham een van de vertellers van het leven van Elizabeth. Hij belichaamt metaforisch ook het theater, onder meer door de rekwisieten voor de verschillende scènes aan te reiken en bepaalde delen te 'regisseren'.

Mark Smeaton (1512-1536) / Smeton

Mark Smeaton (1512-1536) is een jonge zanger en muzikant aan het hof van Hendrik VIII en lid van de entourage van Anna Boleyn. Hij wordt beschuldigd van een overspelige relatie met de koningin, waarna hij wordt gearresteerd en gemarteld. Hoewel er weinig bewijs is voor zijn schuld, leidt zijn bekentenis tot de veroordeling van Anna Boleyn. Hij ondergaat hetzelfde lot als haar en wordt onthoofd.

In Bastarda is Smeaton een van de vertellers van het leven van Elizabeth. Als artiest symboliseert hij de emotie.