De Munt / La Monnaie DE MUNT / LA MONNAIE

De Munt kleurt rood voor World Heart Day

Op 29 september 2025 kleurt de gevel van de Muntschouwburg rood voor World Heart Day. Met deze symbolische actie sluit ons operahuis zich aan bij een wereldwijde beweging die aandacht vraagt voor hart- en vaatziekten.

Van de Niagara Falls in Canada tot de Pyramides van Egypte: op World Heart Day kleuren over de hele wereld iconische monumenten rood. Ook de Munt draagt graag zijn steentje bij door de gevel van het theater in rood licht te hullen. 

In België gaat dit jaar bijzondere aandacht uit naar cardiomyopathieën – een vaak vergeten groep hartziekten die 1 op de 500 volwassenen in ons land treffen en een grote impact hebben op patiënten en hun omgeving. Dankzij initiatieven zoals het Belgische Cardiomyopathies Matter, gelanceerd in 2024, groeit de aandacht voor tijdige detectie, betere zorg en aangepaste beleidsmaatregelen.

‘Cardiomyopathies Matter’ doet naar aanleiding van de lichtprojectie een duidelijke oproep om eventuele waarschuwingssignalen (vermoeidheid, pijn op de borst, kortademigheid,…) en/of klachten die gelinkt kunnen zijn aan afwijkingen van het hart, niet te negeren en bij twijfel een arts te raadplegen, zeker indien er sprake zou zijn van een familiale voorgeschiedenis. Tijdige actie kan levens redden.

Professor Dr. Stefan Janssens, Departement Cardiologie, Universitair Ziekenhuis Leuven: “Laat me daarin duidelijk zijn: een algemeen bevolkingsonderzoek heeft geen zin en daar pleiten we dus ook niet voor. Wij zijn wel voorstander van een goed uitgewerkt screeningsprogramma van jongere risicopersonen. Ik denk dan in de eerste plaats aan personen die genetisch belast zijn. Daarnaast is het cruciaal om een kader uit te werken voor eerstegraadsfamilieleden wanneer een genetische diagnose weerhouden is. Een dergelijk kader bestaat vandaag niet in ons land.”

Christina Scheppelmann, Algemeen en Artistiek Directeur van de Koninklijke Muntschouwburg: “Muziek komt recht uit het hart, muziek spreekt tot het hart. En voor beiden is het essentieel om nooit een beat te missen. De Munt zet zich daarom graag in voor een goede hartgezondheid voor iedereen.”

Adrien Devyver, presentator bij RTBF en ambassadeur: "Als liefhebber van sport en gezondheid in al hun facetten was het voor mij vanzelfsprekend om deel te nemen aan deze prachtige campagne die ons hart in de schijnwerpers zet. We weten hoe belangrijk het is om goed zorg te dragen voor dit sterke, maar tegelijk ook kwetsbare orgaan. Ik ben vereerd dat ik kan deelnemen aan deze bewustmakingsdag en een belangrijke boodschap kan uitdragen: laten we op elke leeftijd goed voor ons hart zorgen!"