De Munt / La Monnaie DE MUNT / LA MONNAIE

De Munt solidair met Oekraïne

Peter de Caluwe
Leestijd
5 min.

Eén jaar na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne wil de Munt met verschillende initiatieven dit nietsontziende conflict en zijn talloze slachtoffers blijvend onder de aandacht brengen.

Met muziek

Op zondag 19 februari betuigde de Munt zijn solidariteit met het Oekraïense volk tijdens het symfonisch concert Don Juan. Op de affiche stond het Klavierconcerto Nr.2 voor de linkerhand (1924) van de Oekraïense componist Sergei Bortkiewicz, een manier om een repertoire en een cultuur in de schijnwerpers te zetten dat nog te weinig bekend is – en waarvan de eigenheid door het Russische regime ontkend wordt. De solopartij werd vertolkt de 21-jarige Oekraïense pianist Illia Ovcharenko, wiens familie in Tsjernihiv nog elke dag geconfronteerd wordt met de gevolgen van de oorlog. Maar liefst 559 Oekraïense burgers konden zijn schitterende vertolking gratis bijwonen.

De programmering van de Derde symfonie van Reinhold Glière, genoemd naar de Oekraïense ‘hetman’ Ilja Moeromets, is eveneens een herdenkingsmoment. Het werk, centraal tijdens het concert van 22 april roept ook de vraag op naar de recuperatie van artiesten door een bepaald regime, een discussie die we ook graag voeren tijdens een openbaar debat met Europese en Oekraïense intellectuelen (datum en info volgt in de komende weken).

Op 15 mei, ten slotte, brengt ook sopraan Olga Peretyatko - dochter van een Oekraïense moeder en een Russische vader - een eerbetoon aan Oekraïne, tijdens haar eerste recital in de Munt. Haar programma, gewijd aan enkele van de mooiste melodieën van de Slavische muziek, bevat werken van twee ten onrechte onderbelichte Oekraïense componisten: Mykhaylo Zherbin en Heorhiy Mayboroda.

In beeld

Op de façade van de Munt, die elke avond in de geel-blauwe kleuren verlicht wordt, prijkt sinds kort een reusachtige afbeelding van het theater van Marioepol. Dat werd op 16 maart 2022 volledig vernield na een luchtaanval, ondanks het feit dat er op dat moment honderden mensen in schuilden. Daarnaast geven posters op de buitenmuren van de Munt zichtbaarheid aan de vernieling van de Oekraïnse architectuur. Hun ‘voor en na’ toont schrijnend aan hoe verwoestend deze oorlog is en welke blijvende littekens dit conflict nalaat.

Het is een manier om niet te vergeten wat er vandaag op slechts tweeduizend kilometer van Brussel gebeurt en ook elders niet langer ondenkbaar is. Een reminder tevens dat de internationale artistieke gemeenschap in deze omstandigheden bijzonder kwetsbaar is.