Hij moest en zou haar volgen (…) tot aan de rand van de stad, tot aan het einde van de wereld.— Georges Rodenbach (Bruges-la-Morte)
Ingetogen psychothriller, verstild stadsportret en een van de meesterwerken van het Belgische symbolisme: in Bruges-la-Morte weerspiegelt een grauw Venetië van het Noorden het rouwproces van een man die zich na de dood van zijn vrouw verliest in obsessie en waanbeelden. De operabewerking van deze roman was een succès fou voor de toen 23-jarige componist Erich Wolfgang Korngold, die in zijn extatische, bijna exuberante muziek ook al zijn latere carrière als filmcomponist aankondigt. Regisseur Mariusz Treliński laat op scène werkelijkheid en verbeelding voortdurend met elkaar versmelten, terwijl het Muntorkest voor deze partituur kan rekenen op Lothar Koenigs’ feilloze feeling voor het laatromantische repertoire.
Om de honderdste verjaardag van Die tote Stadt in veilige omstandigheden te vieren, hebben we de geplande productie grondig aangepast. De partituur werd in opdracht van de Munt en het Theater an der Wien gereorkestreerd voor 57 musici en ingekort tot een versie van minder dan twee uur, om zo een pauze te vermijden. Het voltallige regieteam werkt aan een aangepaste enscenering.
Symfonieorkest van de Munt
Kinder- en jeugdkoren & Kooracademie van de Munt o.l.v. Benoît Giaux
ProductieDE MUNT / LA MONNAIE, gebaseerd op de oorspronkelijke coproductie met Teatr Wielki - Polish National Opera Met de steun vanNATIONALE LOTERIJ / LOTERIE NATIONALE
Reductie orkestpartituur in opdracht van de Munt en Theater an der Wien
In coproductie met Shelter Prod en Prospero MM Productions
Met de steun van Taxshelter.be en ING
Met de steun van de tax shelter van de Belgische federale overheid
Opernwelt kroont Marlis Petersen tot 'Zangeres van het Jaar'
Het gezaghebbende Duitse vaktijdschrift Opernwelt heeft haar Jahrbuch 2020 uitgebracht. Daarin maakt het na bevraging van 50 onafhankelijke en internationaal gereputeerde critici de balans op van het voorbije operaseizoen. Na bekroningen in 2004, 2010 en 2015 wordt Marlis Petersen, momenteel in de Munt voor Die tote Stadt, voor de vierde keer uitgeroepen tot ‘Sängerin des Jahres’. Niemand doet het de Duitse sopraan na.