Het gezaghebbende Duitse vaktijdschrift Opernwelt heeft haar Jahrbuch 2020 uitgebracht. Daarin maakt het na bevraging van 50 onafhankelijke en internationaal gereputeerde critici de balans op van het voorbije operaseizoen. Na bekroningen in 2004, 2010 en 2015 wordt Marlis Petersen, momenteel in de Munt voor Die tote Stadt, voor de vierde keer uitgeroepen tot ‘Sängerin des Jahres’. Niemand doet het de Duitse sopraan na.
Marlis Petersen krijgt haar nominatie precies voor haar “onder de huid kruipende interpretatie van Korngolds Marietta (en Marie) in de Bayerische Staatsoper München, naast die van Salome (Strauss) aan het Theater an der Wien. In beide gevallen heeft de sopraan rolportretten neergezet die fascineren door hun gelaagdheid en hun existentieel gewicht; kortom, door een authenticiteit die de toeschouwer bijna doet vergeten dat het om kunstmatige personages gaat.”
Marlis Petersen was sinds haar Muntdebuut in 2006 als Konstanze in Die Entführung aus dem Serail (Mozart) al meermaals te gast in ons huis. Ze bracht er vertolkingen van Aphrodite in Henzes Phaedra (2007), debuteerde er als Marguerite de Valois in Meyerbeers Les Huguenots (2011) en zong in 2017 Leonore in een concertante versie van Beethovens enige opera.
Een gezellige zomertafel tussen Muntpunt en de Munt
Van 3 juni tot 22 september toveren de Munt en Muntpunt de Koninginnestraat – het steegje tussen beide gebouwen – om tot een sfeervolle zomerplek. Een lange tafel vormt er een gastvrij ontmoetingspunt waar buurtbewoners en voorbijgangers kunnen lezen, lunchen, gezelschapspelletjes spelen of gewoon genieten van de zon.
De Munt hult zich in de kleuren van de Brussels Pride
Ter gelegenheid van de Pride Week drappeert de Munt zijn zuilen in de regenboogkleuren, als steun voor de rechten, de identiteit en de diversiteit van de LGBTQIA+-gemeenschap.
Meld je aan voor Con Brio, een masterclass operakritiek
Tijdens het seizoen 2025-2026 organiseert recensieplatform pzazz, in samenwerking met de Munt en Opera Ballet Vlaanderen, een masterclass voor zes critici die zich willen verdiepen in het specifieke métier van de operakritiek. Check hieronder het programma. Aanmelden kan tot 10 juni 2025.