De laatste opera van de Tsjechische componist Leoš Janáček is gebaseerd op de semi-autobiografische roman Aantekeningen uit het dodenhuis (1862) van Fjodor Dostojevski. Daarin beschrijft de Russische auteur het onmenselijke leven in een Siberisch strafkamp, op basis van zijn eigen ervaringen en de getuigenissen van medegevangenen. Janáček verzacht allerminst de wreedheid van dit uitzichtloze bestaan, en dat maakt de onverwachte momenten van hoop en solidariteit in dit werk des te aangrijpender. Krzysztof Warlikowski, leading light van het Europese theater, regisseert deze modernistische dreun terwijl de vurige, bijna koortsachtige partituur bij dirigent Michael Boder in goede handen is.
Synopsis
In een Siberisch strafkamp levert een gemeenschap van mannelijke gevangenen dwangarbeid in barre omstandigheden. Uit dit collectief, hardvochtig in het gareel gehouden door de bewakers, maken zich nu en dan enkele individuen los: de aristocraat Alexandr Petrovič Gorjančikov, bijvoorbeeld, die bij zijn aankomst als politieke gevangene vernederd en gefolterd wordt, en vervolgens vriendschap sluit met de jonge Tataar Aljeja. Luka Kuzmič vertelt hoe hij in een vorig kamp een officier heeft vermoord en daarvoor gruwelijk werd gestraft, de fragiele Skuratov doodde de grijsaard aan wie zijn geliefde Luisa werd uitgehuwelijkt en ook Šiškov werd veroordeeld voor een passiemoord: zijn Akulka bleek nog steeds te houden van de man die haar met valse beschuldigingen had onteerd. Wanneer Gorjančikov op het einde onverwacht terug vrijkomt, laten de gevangenen ook hun gekooide adelaar los. Een nieuw leven?
De Munt wint Opera Award voor Best New Production met ‘Uit een dodenhuis’
Gisteren werden in het Londense Sadler’s Wells Theatre de International Opera Awards 2019 uitgereikt. Met Z mrtvého domu (Uit een dodenhuis)haalde de Munt de prestigieuze award voor Best New Production binnen.
Reportage over ons zangatelier voor gedetineerden in Leuven Centraal
In het kader van het sociaal programma ‘Een brug tussen twee werelden’, houdt de Munt al twaalf jaar lang iedere week een zangatelier voor gedetineerden in de gevangenis van Leuven Centraal. De krant De Tijd vergezelde koorleidster Donia Surowiec, en bracht verslag uit.
Als prelude op het Brussels Art Film Festival (BAFF), organiseert CINEMATEK in samenwerking met de Munt en de Opéra national de Paris een filmcyclus rond opera.